Log In
Forums > General Discussion > Hur fungerar produktfoto i e-handel egentligen
Hur fungerar produktfoto i e-handel egentligen
Posted: 10 Mar 2026 11:48 UTC  Post #1
carloss
Deck & Engine
Registered
Total Posts: 13
Sedan en tid tillbaka försöker jag förstå hur företag arbetar med bilder när de säljer produkter online. I vårt fall handlar det om att uppdatera bilderna till en liten webbutik. De flesta av våra fotografier är ganska enkla och visar bara produkten rakt framifrån. Samtidigt märker jag att många andra butiker använder mer genomarbetade produktbilder. När jag sökte efter exempel hittade jag sidan www.studio1.se/produktfoto/ där olika typer av produktfotografier visas. Det verkar vara en sida som fokuserar på fotografering av produkter för digital användning. Flera bilder på sidan visar hur produkter kan presenteras tydligt i bild. Jag försöker mest förstå hur sådana bilder planeras och används i praktiken. Är det någon här som har arbetat mer aktivt med produktfoto?
Last edited: 10 Mar 2026 16:50 UTC by carloss
Posted: 10 Mar 2026 11:51 UTC  Post #2
didina
Deck & Engine
Registered
Total Posts: 12
Intressant att du nämner det där, eftersom jag nyligen tittade på samma sida. Innehållet där visar flera exempel på fotografier av produkter i olika former. Jag uppfattade att sidan handlar om produktfoto som används i webbutiker och kataloger. Bilderna verkar vara skapade för att visa produkten tydligt i ett visuellt format. På sidan finns både text och bildexempel som beskriver arbetet med produktfotografering. Det framgår också att sådana bilder ofta används i marknadsföring och digitala presentationer. Genom att se olika exempel blev det lättare att förstå hur produkten kan presenteras visuellt. För mig gav det en ganska tydlig bild av hur produktfoto kan användas i e-handel.
Posted: 10 Mar 2026 11:52 UTC  Post #3
simka
Engine
Registered
Total Posts: 13
Produktbilder har blivit en viktig del av hur produkter presenteras i digitala miljöer. I webbutiker används fotografier ofta som huvudkälla till visuell information. Därför försöker många företag skapa tydliga och informativa bilder. I vissa fall räcker enkla fotografier som visar produkten från ett par vinklar. Andra projekt kräver mer noggrant planerade bilder beroende på hur produkten ska presenteras. Bildens kvalitet och tydlighet kan påverka hur produkten uppfattas av kunder. Av den anledningen arbetar många företag aktivt med produktfoto i sina digitala kataloger.
1 / 1